KZTV2, PZTV2 -
Tělesná a pohybová výchova 2
Předmět pro obor ZS1
Seznámení s organizačními formami a metodami rozvoje základních pohybových schopností – síly, rychlosti, vytrvalosti, obratnosti (pohyblivost v PZTV1, KZTV1)
Cíle předmětu:
Rozvinout základní pohybové schopnosti a seznámit studenty s vhodnými organizačními formami jejich rozvoje a získat znalosti o vhodném využití v praxi, vytvoření vlastního zásobníku pro pedagogickou praxi.
Zápočtové požadavky:
- aktivní účast ve výuce (1xmožná neúčast)
- zpracování kartotéky - viz dále
- teoretický test (termín bude upřesněn)
- záznam z hodin
Kombinované studium
Rozsah výuky:
Výuka proběhne ....bude doplněno
od 8.30 - 12.20h, za každého počasí
v Kubištových sadech u haly Slavie.
Účast povinná!!! pozor předmět nelze v tomto AR jinak nahradit!!
Doporučujeme starší sportovní oblečení a obuv, možnost ušpinění.
S sebou psací potřeby!!
Sraz: u vstupu do sportovní haly Slavie
Prezenční studium
Rozsah výuky: cvičení 1 hod týdně
Způsob ukončení předmětu: zápočet
Jelikož se tento předmět vyučuje venku, bude výuka probíhat dvě hodiny
do poloviny semestru, včetně úvodní hodiny (26.9., 3.10., 10.10., 17.10., 24.10, 31.10 + pravděpodobně 7.11.test)
Místo konání: park v blízkosti haly Slavie - Kubištovy sady u haly Slavie
Sraz: před hlavním vstupem do haly Slavie!!!!!, před první hodinou, další hodiny již sraz v parku,
Oděv: nutné sportovní, odpovídající počasí, sportovní obuv
NUTNÉ – dostavit se již převlečeni do sportovního oblečení!!!
Literatura
PERIČ, T. Hry ve sportovní přípravě dětí. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0908-2.
PERIČ, T. Sportovní příprava dětí. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0683-0
KIRCHNER, J. - HNÍZDIL, J. - LOUKA, O. Kondiční hry a cvičení v přírodě. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0995-3.
Pokyny pro zpracování kartotéky:
1. Zpracujete příklady aktivit, každou zvlášť na kartičku nebo list zaměřené na rozvoj silových, rychlostních, obratnostních, vytrvalostních schopností
2. Každá kartička bude obsahovat:
- název (hry, aktivity, činnosti) + číslo karty (1-40 nebo 4x 1-10)
- zaměření (rychlost, síla, obratnost, vytrvalost) - stěžejní pohybová schopnost
- část vyučovací jednotky (úvodní, průpravná, hlavní, závěrečná)
- věk, počet cvičících
- místo (tělocvična, hřiště atd.)
- organizace, pomůcky
- popis
- pravidla
- metodické pokyny, obměny
- poznámky
- zdroj odkud čerpáno
3. Nezapomeňte kartotéku podepsat, svázat (spojit) nebo dát do folie apod.
4. Kartotéku přijímám do konce zimního semestru (lze zanechat na KTVS v kanceláři č.17 nebo u referentky KTVS)
Pokyny pro zpracování záznamu z hodin:
Ve skupinách zpracovat záznam z hodin, rozdělit dle části hodin, podle toho, co se v dané části hodiny vyučovalo
Stručně popsat jaká cvičení jsme prováděli a jaký mají význam, na co jsou zaměřena
Připojit ke kartotéce
Pojmy k testu
stěžejní literatura viz. výše, bez kapitol týkající se tréninku.
Pohybové schopnosti = PSCH
Pohybové dovednosti
Charakteristika všech PSCH
Intenzita
Objem zatížení
Mladší školní věk
Zlatý věk motoriky
Biologický věk
Kalendářní věk
Senzitivní období
Senzitivní období rozvoje jednotlivých PSCH
Docilita
Fázické svalové skupiny
Posturální svalové skupiny
Svalové dysbalance
Organizační formy pro rozvoj PSCH.
Metody rozvoje PSCH
Hry pro rozvoj PSCH- příklady
Obratnost
Koordinace a její součásti
Cvičení na stanovištích
Překážkové dráhy
Koordinační cvičení
Metoda obměňování
Metodu kontrastu
Vytrvalost
Aerobní, anaerobní vytrvalost
Souvislá metoda
Metoda fartleková
Intervalová metoda
Síla
Metoda přirozeného posilování
Metoda opakovaných úsilí
Metoda izometrická
Statická síla
Dynamická síla
Úpolová cvičení
Kruhový trénink
Kondiční cvičení
Rychlost
Členění rychlostních schopností
Rychlost jednotlivého pohybu
Rychlost lokomoce
Rychlost reakce
Frekvenční cvičení
Hbitost
Pohyblivost
Strečink
Kompenzační cvičení
Další zdroje informací:
https://lide.uhk.cz/pdf/ucitel/roztoto1/ …..KOKULT ..ROZTOČIL, T. - HANUŠOVÁ, K. Studijní materiál ke kondičnímu cvičení na KTVS. 2008